Ritter Sport behoudt haar monopolie op vierkante chocoladerepen

11 aug. 2020
Nieuws / Commercieel recht
Ritter Sport behoudt haar monopolie op vierkante chocoladerepen

Recent beslechtte het Duitse Hooggerechtshof een jarenlang merkenrechtelijk dispuut tussen chocoladeproducenten Milka en Ritter Sport in het voordeel van deze laatste.

De discussie had betrekking op de vierkante vorm van de Ritter Sport-chocolade, die merkenrechtelijk was beschermd.

Gezien de vierkante vorm naar mening van Milka een wezenlijke waarde heeft voor de chocoladerepen (m.n. een handig formaat dat gemakkelijk te transporteren valt etc.), trachtte zij op die grond de nietigverklaring van het vormmerk te bekomen.

Het Duitse Hooggerechtshof trad Milka evenwel niet bij in deze zienswijze. Het Hooggerechtshof erkende dat de consument de vierkante vorm van de Ritter-Sport chocolade, in combinatie met de bekende slogan "Square. Practical. Good" als een indicatie van de herkomst van de chocolade kan zien, en deze mogelijks associeert met een bepaalde kwaliteit. Dit betekent evenwel niet dat deze vorm een wezenlijke waarde aan de chocolade toekent, zo oordeelde het Hooggerechtshof. Volgens het Hof komt er aan de vierkante vorm geen artistieke waarde toe, noch leidt het tot bepaalde prijsstijgingen.

Voor een volledige lezing van het arrest kan u terecht op: https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/2020093.html;jsessionid=8CB9E92005A7D6E3E3A1C6CFB83D1D3F.1_cid286?nn=10690868.

Advies
of bijstand 
op maat?